17.1 C
New York
September 6, 2019
Der Spiegel reporter Claas Relotius sacked over 'invented' stories
World News

Der Spiegel reporter Claas Relotius sacked over ‘invented’ stories


German magazine Der Spiegel reveals scandal of falsified reportsImage copyright
EPA

Image caption

Der Spiegel said it was working to establish the full extent of the scandal

German news magazine Der Spiegel has sacked an award-winning staff writer after accusing him of inventing details and quotes in numerous stories.

Claas Relotius “falsified articles on a grand scale and even invented characters”, Der Spiegel said.

Among the articles in question are major features that had been nominated for or won awards, the magazine added.

Mr Relotius, 33, admitted deceiving readers in some 14 stories published in Der Spiegel, the magazine said.

In a statement on Wednesday, the German publication said it was working to establish the full extent of Mr Relotius’ “fabrications” after a colleague who worked with him on a story raised suspicions about his reporting.

After initially denying the allegations, Mr Relotius confessed last week to inventing entire passages of text in several instances, Der Spiegel says.

In some articles, he is said to have included individuals he had never met or spoken to, “telling their stories or quoting them”.

“By his own admission, there are at least 14 articles,” the magazine said, adding: “Could that figure actually be considerably higher?”

Der Speigel said the reporter’s actions were committed “intentionally” and “methodically”.

An investigation into a story by Mr Relotius about immigration and the US-Mexican border revealed that he had fabricated information about seeing a hand-painted sign in a town in Minnesota that read: “Mexicans Keep Out.”

Fraudulent information appeared in other stories including one about inmates at the US military prison at Guantanamo Bay and another about the US NFL quarterback Colin Kaepernick.

Mr Relotius, who joined the publication as a freelancer in 2011, told the magazine he regretted his actions and was deeply ashamed.

He has written some 60 articles for the magazine, many of which he has said are accurate.

The Hamburg-based publication, which has apologised to its readers, said it was “shocked” by the revelations, describing them as “a low point in Spiegel’s 70-year history”.



Source BBC News

Related posts

Brazil meeting votes to protect world’s whale population

12news

Lubna Al Olayan appointed as first woman Saudi bank head

12news

Margaret Atwood to write Handmaid’s Tale sequel

12news

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More